Nowoczesny przemysł wymaga stosowania innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz produktowych. Wraz z rozwojem przemysłu automotive ewoluowały również tworzywa konstrukcyjne, które są coraz powszechniej wykorzystywane jako półfabrykat do produkcji wielu różnorodnych elementów.
Współczesne czasy od producentów wymagają nie tylko maksymalnej wydajności, ale również produkcji zgodnej z trendami eko. Tworzywa sztuczne istnieją już od kilkudziesięciu lat, a ich produkcja stała się bardziej efektywna co również przekłada się na ich powszechniejsze zastosowanie. Sprawdź dalej dlaczego warto wybrać części z tworzyw sztucznych.
Wytrzymałość tworzyw konstrukcyjnych
Specjalistyczne tworzywa wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym są materiałami, które zanim zostaną wprowadzone do masowej produkcji przechodzą wiele prób i testów. Badania nad wytrzymałością tworzyw prowadzone są zarówno w warunkach laboratoryjnych jak i rzeczywistych.
W określonych warunkach pracy tworzywa sztuczne są trwałe przez długi okres czasu. Nie psują się i zużywają się bardzo powoli, co czyni je doskonałym zamiennikiem dla większości metali. Dodatkowo są bardziej elastyczne i odporne na rozciąganie, dzięki czemu nie pękają.
Waga i wydajność tworzyw
Kolejnym ważnym czynnikiem, który skłania inżynierów do projektowania części z tworzyw jest ich waga. To bardzo istotny element, który wpływa na całkowitą masę pojazdów, a dalej na ich spalanie oraz wpływ na środowisko. Waga części z poliamidu czy innych tworzyw jest niższa od tych produkowanych z tradycyjnych materiałów. Stąd rosnące zainteresowanie takimi rozwiązaniami.
Innym czynnikiem, który jest równie istotny to odporność na korozje, samosmarowność oraz wydajność. Tworzywa odporne na ścieranie, takie jak na przykład płyty z polietylenu, mogą pracować znacznie dłużej niż ich metalowe zamienniki. Co równie ważne w mniejszym stopniu degradują również swojego partnera ciernego co wydłuża jego żywotność i ogranicza ilość awarii.
Szybka produkcja części z tworzywa dla automotive
W początkowej fazie rozwoju tworzywa były efektem ubocznym produkcji wyrobów petrochemicznych. Dopiero po upływie kilku lat przemysł dostrzegł szerokie możliwości wykorzystania tych materiałów w produkcji. Nowoczesna inżynieria tworzyw idzie w kierunku produkcji półfabrykatów określanych mianem tworzywa modyfikowane. Różnią się od wersji naturalnych lepszymi właściwościami co jeszcze podnosi ich wartość użytkową.
Proces technologiczny produkcji takich części to najczęściej wtryskiwanie oraz obróbka skrawaniem CNC. W obu przypadkach o wyborze jednej z nich decydują czynniki ekonomiczne. Do masowej produkcji wielkoseryjnej wybierane są technologie wtrysku, natomiast mniejsze partie wykonywane są za pomocą obróbki.
Wszystko wpływa na ceny, które w przeważającej większości przypadków są niższe od elementów produkowanych w tradycyjnej technologi. I to jest również jedna z odpowiedzi na pytanie dlaczego producenci samochodów zwiększają wykorzystanie części z tworzyw ?
Naszym zdaniem wykorzystanie tworzyw w przemyśle samochodowym również w 2022 roku będzie coraz bardziej powszechne, a tworzywa na trwałe wpiszą się jako materiał do produkcji wielu różnorodnych wyrobów.